Saturday, July 20, 2013

Berbahagiakah Aku


Berbahagiakah aku
hanya mengadap Tuhan
dengan mencari ketenangan
dalam keluh kesah di pawana indah
bersujud sejadah, berterawih di malam hari
dengan penuh tawadduk di puasa yang suci
di kulum taddarus memuji Illahi...

Sedangkan di birai teratak buruk itu
ada sekujur tubuh kusam menanti waktu untuk pulang
bersama anak bini terlapar mencari erti kedhaifan
terdampar mengharap orang tersayang tersenyum
di penuhi sekadar menjamah rasa di hujung bauan.

Aku di sini terletup kekenyangan
tiada pernah menadah kekurangan
namun syukurku terbina di lentik lidah
mataku tiada pernah menatap
sengsara untuk di bongkar menggelidah
teratak usang sepi di dalamnya
dengan tangisan kelaparan membuncit di dahi.

Berbaloikah seorang aku dengan ibadah
kiranya saudaraku tersempit di gelodak miskin
menanti harapan menggunung di dada
agar hadir secebis mimpi indah di gedung harapan
agar si kecil tiada menanti penuh rindunya pada kelazatan.

Adakah aku sekadar menjeling
mengelabukan mata tanpa belas
atau adakah aku terlepas pandang
untuk menghulur secebis harapan
atau adakah aku sekadar menginsafi dalam kekosongan
tanpa menghulur genggam agar mereka rasa terhebat.

Sesungguhnya aku alpha pada janji
yang pernah kulafaz di selimut ikrar
untuk membina rindu sesama insan
agar tiada tercicir untuk membina silapan semalam..

No comments: