Monday, June 13, 2011

LUAHAN ANAK DESA

di sini
aku dilahirkan
aku dibesarkan
aku disekolahkan
di desa indah semuanya terjadi
ya..... aku anak desa......
dan
aku bangga di sini
di kala para remaja berhijrah ke kota
tapi aku tidak tegar untuk meninggalkan desa ini
desa yang penuh keamanan, penuh kedamaian.....
oh....... damainya desa kelahiranku...

di desa ini
aku bermain dengan rakan cilikku
aku berkejaran dengan rakan seperjuanganku
tapi kini aku kesaorangan
mengharungi pahit getir di desa ini
namun aku tetap bangga menjadi anak desa......
jika orang menyangka anak desa tidak berwawasan
akan aku buktikan bahawa.....
tanggapan mereka jauh terpesong....

di desa ini
segala jerih perih, peluh dan keringatku
tumpah di sini
aku senang dan gembira
bergelumang dengan lintah dan pacat
daripada aku bergelumang dengan dosa di kota
kerana melalui haiwan itulah ..... aku mengenal erti kesakitan...
kesusahan untuk meneruskan kehidupan
di desa yang permai ini
segalanya mencukupi
kami sentiasa saling melengkapi
aku berazam
akan terus di sini
kerana aku......
dilahirkan sebagai seorang....
ANAK DESA.........

No comments: